Year : 2018 Volume : 3 Issue : 1

Full Text (PDF)

Havaaracı Seçim Problemlerinde Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinin Kullanılması ve Bir Uygulama

Open Access

Abstract

Bu çalışmada, literatürde nadiren çalışılan konulardan biri olan uçak seçimi üzerine odaklanılmıştır. Çalışmanın amacı, farklı uçuş ağına ve uçuş noktasına sahip havayolu şirketleri açısından en uygun hava aracının belirlenmesidir. Çalışmada, sektör uzmanlarının görüşleri doğrultusunda belirlenen kriterler esas alınarak, uçak tipleri alternatifleri arasında en uygun uçak tipinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Çalışmada, havayolu şirketleri tarafından en fazla talep gören 4 uçak tipi arasından en uygun alternatifin TOPSIS yöntemi kullanılarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın bulguları TOPSIS yöntemine göre en uygun havaaracı tipinin B737-800 olduğunu göstermektedir.

Keywords

Havayolu   Uçak-Seçimi   TOPSIS-Yöntemi  

Corresponding Author

Kasım Kiracı

References

  • Alp, S., & Engin, T. (2011). Trafik kazalarının nedenleri ve sonuçları arasındaki ilişkinin topsis ve ahp yöntemleri kullanılarak analizi ve değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(19), 65-87.
  • Bhadra, D. (2003). Choice of aircraft fleets in the US NAS: findings from a multinomial logit analysis. In Paper to be presented at the 3rd ATIO/AIAA conference.
  • Bruno, G., Esposito, E., & Genovese, A. (2015). A model for aircraft evaluation to support strategic decisions. Expert Systems with Applications, 42-13, 5580-5590.
  • Demireli, E. (2010). TOPSIS çok kriterli karar verme sistemi: Türkiye’deki kamu bankaları üzerine bir uygulama. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 101-112.
  • Dožić, S., & Kalić, M. (2014). An AHP approach to aircraft selection process. Transportation Research Procedia, 3, 165-174.
  • Dožić, S., & Kalić, M. (2015). Comparison of two MCDM methodologies in aircraft type selection problem. Transport
Daha Fazla Göster

Details

DOI 10.26650/JTL.2018.03.01.02

Submission : Oct 13, 2018

Published : Apr 13, 2018

Full Text (PDF)

Using the Multi Criteria Decision Making Methods in Aircraft Selection Problems and an Application

Open Access

Abstract

This study focuses on the choice of aircraft, which is one of the rarely studied topics in the literature. The aim of the work is to determine the most suitable aircraft for airline companies with different flight networks and different flight different destination. The aim of the study is to determine the most suitable aircraft type among aircraft type alternatives, based on the criteria determined by the opinions of industry experts. In the study, it was aimed to determine the most suitable alternative among the four aircraft types which are hava most demand by airline companies by using the TOPSIS method. Findings of the study show that the most suitable type of aircraft according to the TOPSIS method is B737-800.

Keywords

Airline   Aircraft-Choice   TOPSIS-Method  

Corresponding Author

Kasım Kiracı

References

  • Alp, S., & Engin, T. (2011). Trafik kazalarının nedenleri ve sonuçları arasındaki ilişkinin topsis ve ahp yöntemleri kullanılarak analizi ve değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(19), 65-87.
  • Bhadra, D. (2003). Choice of aircraft fleets in the US NAS: findings from a multinomial logit analysis. In Paper to be presented at the 3rd ATIO/AIAA conference.
  • Bruno, G., Esposito, E., & Genovese, A. (2015). A model for aircraft evaluation to support strategic decisions. Expert Systems with Applications, 42-13, 5580-5590.
  • Demireli, E. (2010). TOPSIS çok kriterli karar verme sistemi: Türkiye’deki kamu bankaları üzerine bir uygulama. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 101-112.
  • Dožić, S., & Kalić, M. (2014). An AHP approach to aircraft selection process. Transportation Research Procedia, 3, 165-174.
  • Dožić, S., & Kalić, M. (2015). Comparison of two MCDM methodologies in aircraft type selection problem. Transport
Daha Fazla Göster

Details

DOI 10.26650/JTL.2018.03.01.02

Submission : Oct 13, 2018

Published : Apr 13, 2018

Full Text (PDF)